رییس جمهوری قبلا به برخی از سووال‌های نمایندگان مجلس پاسخ گفته است
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا،سووال از رییس جمهوری درحالی طرح خواهد شدكه احمدی‌نژاد درباره سووالات مطرح شده نه تنها سكوت نكرده،بلكه بارها در مراسم‌ مختلف به نحو مستدل و منطقی، پاسخ جامع و كاملی به ابهامات و شبهات مطرح شده داده است.

هرچند از نظر حقوقی و سیاسی ،‌نمایندگان مجلس حق سوال از رییس‌جمهوری را دارند اما این مساله مطرح می‌شود كه هدف عده‌ای از نمایندگان برای حضور احمدی‌نژاد درمجلس به منظور پاسخگویی به پرسش‌هایی كه پیش از این بارها پاسخ آن را از رییس قوه مجریه شنیده‌اند ، چیست ؟

در شرایط حساس كنونی كه كشور نیاز به همفكری و تعامل سازنده همه قوا و دستگاه‌ها برای گره‌گشایی از مشكلات دارد و ملت همیشه در صحنه با حضور پرشور و انقلابی در انتخابات مجلس شورای اسلامی دل در گرو نمایندگان خود نهادند تا با تلاش پیگیر و دلسوزانه، دولت را برای حل مشكلات و خدمت به مردم همراهی كنند ، برخی نمایندگان طراح سووال با كم عنایتی به خدمات گسترده‌ دولت نهم و دهم و همچنین پیام ملت در انتخابات اخیر، به دنبال تلخ كردن شیرینی حماسه انتخابات اخیر در كام مردم هستند.

اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، پرداخت بودجه و اعتبارات مترو، دلایل عزل منوچهر متكی از وزارت امور خارجه از جمله مهمترین پرسش‌های مطرح شده از سوی طراحان سووال از رییس جمهوری است كه رییس قوه مجریه بارها به آنها اشاره و پاسخ‌های مشروح و مستدلی ارائه كرده است كه در این گزارش نگاهی به پاسخ‌های احمدی‌نژاد به این سووالات مطرح شده خواهیم داشت.

** هدفمندی یارانه‌ها

رییس جمهوری درباره اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در اجتماع مردم شهرستان كرج گفته است :تحریم‌ها و توطئه های دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران برای آنست كه ملت ایران از نظر اقتصادی جهشی نداشته و حركت ملت در مسیر عدالت مختل شود.

وی اظهار داشت: بدخواهان ملت ایران با طراحی های كاذب و عملیات روانی در بخش های مختلف اقتصاد كشور اخلال ایجاد كرده اند تا به قانون هدفمندی یارانه ها و ثمرات آن آسیب وارد كنند كه متاسفانه برخی افراد نیز در داخل كشور با عدم همكاری با دولت و كارشكنی در مسیر اجرای قانون با آنان همراهی می كنند.

دكتر احمدی نژاد تحولات چند ماه اخیر بازار طلا و ارز را در راستای ضربه زدن به طرح تحول اقتصادی و قانون هدفمندی یارانه ها ارزیابی كرد و اظهار داشت: بدخواهان ملت ایران بسیار پیچیده عمل كردند اما همه تلاش آنها این بود كه به بهانه های واهی ابتدا بازار را آشفته كرده و بعد برای تشدید این آشفتگی در رسانه هایشان بر آتش این آشفتگی ساختگی بدمند و هر چه دولت برای ایجاد آرامش در بازار تلاش كرد، آنها طراحی های جدید برای تداوم و تشدید اخلال در بازار ارائه كردند.

رییس جمهوری با بیان اینكه تمام این طراحی ها برای آن است كه ملت ایران از نظر اقتصادی جهشی نداشته باشد و حركت ملت در مسیر عدالت مختل شود ، تصریح كرد : بدخواهان چندین ماه با هماهنگی یكدیگر توطئه هایی را طراحی و تنظیم كردند و عده ای نیز در داخل با اجرای طرح هایشان اینگونه وانمود كردند كه تحریم ها موثر بوده و طرح های تحول اقتصادی دولت نیز ناموفق بوده است .

احمدی نژاد هنگام ارائه لایحه بودجه 91 به مجلس اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را حركتی عظیم به سمت اصلاح اساسی ساختارهای اقتصادی و مدیریت اقتصادی و نگرش اقتصادی مردم، دولت، مجلس و اركان تصمیم‌گیری كشور دانست و خاطر نشان كرد: اجرای گام اول طرح هدفمندی یارانه‌ها باعث شد تا ضریب جینی در كشور به كمتر از 38 صدم كاهش پیدا كند كه این گام بلندی در جهت كاهش فاصله‌ طبقاتی و تحقق عدالت است.

وی تصریح كرد: طی 12 ماه، بیش از 15 میلیارد دلار صرفه‌جویی ناشی از كاهش مصرف فرآورده‌های نفتی در داخل حاصل شد و برای اولین بار در تاریخ كشور صادرات فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده‌ها با قراردادهای مطمئن طولانی مدت آغاز شد.

رییس جمهوری با بیان اینكه واردات كالا طی 10 ماهه گذشته 50 میلیارد دلار بوده است، گفت: تركیب صادرات غیرنفتی اصلاح شده به گونه‌ای كه 50 درصد كالاهای با ارزش افزوده بالا و 40 درصد كالا با ارزش افزوده متوسط به بیش از 160 كشور جهان صادر می‌شود.

احمدی نژاد خاطر نشان كرد: امسال به رغم طرح‌های اساسی تحول در اقتصاد از جمله طرح‌هدفمندی یارانه‌ها كه بسیاری ادعا می‌كردند، اجرای آن كشور را با ركود مواجه كرده و تولید كشور كاهش خواهد یافت، در سال اول اجرای طرح، با افزایش قابل توجه تولید كالاهای اساسی در كشور مواجه بودیم.

رییس جمهوری افزود: در بخش كشاورزی رسیدن به رشد 9 درصد پیش بینی می‌شود و این به معنای آن است كه مجموعه تولیدات كشور از مرز 118 میلیون تن خواهد گذشت و تولیدات باغی از مرز 17.5 میلیون تن عبور می‌كند كه این یك ركورد تاریخی به شمار می‌رود. زمانی وارد كننده مرغ بودیم اما بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها امروز مرغ‌داران آمادگی صادرات دارند.

احمدی نژاد خاطر نشان كرد : بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری بورس ایران در دو سال متوالی از موفق‌ترین بورس‌های دنیا بوده و این نشان‌دهنده نشاط اقتصادی در كشور است.

وی با اشاره به هدف‌گذاری دولت برای ایجاد 2.5 میلیون شغل در كشور گفت: دولت با وجود مشكلات مصنوعی و غیرمصنوعی كه در مسیر اجرای این طرح ایجاد شده مصمم است، اهداف پیش بینی شده را محقق كند.

** مترو، حجاب و عفاف، مجلس و مكتب ایرانی

رییس جمهوری تاكنون در اغلب سخنرانی‌های خود در مورد معضلات ترافیكی شهر تهران و گسترش خطوط مترو و ابهامات در موضوعاتی همچون حجاب و عفاف، مجلس و مكتب ایرانی به نكات زیادی اشاره كرده است.

محمود احمدی‌نژاد در یكم دیماه امسال در نشست عالی بررسی وضعیت ترافیك شهر تهران كه با حضور وزیر كشور، فرمانده نیروی انتظامی، رییس پلیس راهور ناجا، رییس سازمان حمل و نقل و ترافیك، رییس شورای شهر و استاندار تهران و اعضای شورای ترافیك در محل ستاد راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی برگزار شد، تاكید كرد كه اقدامات خوبی در حوزه تردد و ترافیك در شهر تهران صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: باید به موضوع تردد در سطحی گسترده‌تر و كلان‌تر نگاه كنیم. ایمنی، تراكم، ترافیك و تأخیر ناشی از آن و آلودگی هوا به نوعی به هم مرتبط هستند، اما باید به طور مجزا بررسی و اثرات آن را در مجموع در نظر بگیریم.

رییس جمهوری افزود: امروز ترافیك در اكثر شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد و علت اصلی آن به شیوه شهرسازی، كاربری‌ها و ساخت و سازهای بی‌رویه بر می‌گردد، اما باید در سطحی پایین‌تر اقدامات در جهت توسعه حمل و نقل عمومی، ایجاد محدودیت برای ترددهای غیر ضرور و تراكم‌زا و برنامه‌ریزی برای ساماندهی آنها باشد كه البته سرمایه‌گذاری‌ها در این راستا كم نبوده و تاكنون چندین برابر آنچه به شهرهای دیگر كشور رسیدگی می‌شود، در خصوص تهران كار و فعالیت انجام شده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه رفع مشكل ترافیك در شهر تهران نیازمند انجام دو دسته كار در حوزه‌های مبنایی و مدیریتی است، تصریح كرد: در حوزه مبنایی، احداث بزرگراه‌ها، تعریض خیابان‌ها و گسترش مترو از جمله اقداماتی است كه باید با برنامه‌ریزی و مطالعه‌ای دقیق به انجام برسد كه البته نیازمند زمان است و در كوتاه مدت پاسخگو نخواهد بود.

رییس جمهوری تاكید كرد:درحوزه مدیریتی باید درجهت كاهش تقاضا، محدودیت تردد و استفاده بهینه از امكانات موجود، فعالیت كنیم كه به عنوان نمونه نزدیك به هفت هزار اتوبوس در سطح شهر وجود دارد كه می‌توان با رفع موانع استفاده بهینه‌تری از آنها داشت.

احمدی‌نژاد با تاكید بر تكرار جلسات به منظور هم‌فكری در جهت بهبود شرایط در كلان‌شهر تهران گفت: همه باید با یكدیگر هم‌دلی كنیم و میان مجموعه‌های مرتبط با این موضوع هماهنگی و هم‌افزایی ایجاد شود، همانطور كه در سال گذشته در موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها همه هم‌دل بودند و نتیجه آن اتفاقات مباركی بود كه امروز شاهد ثمرات آن در كشور هستیم.

رییس جمهوری افزود : با كار و تلاش بیشتر می‌توانیم تردد در تهران را بهتر مدیریت كرده و در كنار آن موضوع ایمنی و آلودگی را هم در نظر بگیریم.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه كار در شهر تهران دشوار و اجر خدمت به مردم تهران بسیار بالاست، اظهار داشت : پایتخت و مركز جمهوری اسلامی ایران باید از لحاظ ارتباطی زیبا، روان، نمونه و الگو باشد.

رییس جمهوری با ارایه این پیشنهاد كه باید ستادی تشكیل شود تا به صورت لحظه‌ای در خصوص وضعیت ترافیك تهران تصمیم‌گیری كنند، تصریح كرد: از لحاظ منابع مالی مشكل نداریم و دولت به صورت همه‌جانبه از بهبود روند ترافیكی در تهران حمایت می‌كند.

تاكید بر ضرورت گسترش حمل و نقل عمومی و مترو، گسترش دولت الكترونیك و دفاتر پیشخوان دولت، اصلاح مهندسی معابر، توجه جدی به فرهنگ‌سازی در سیستم ترافیك و عدم استفاده از خودروهای تك سرنشین، ارتقای فرهنگ ترافیكی، استانداردسازی خودروها و از رده خارج كردن خودروهای فرسوده، استفاده از سیستم‌های هوشمند به منظور كنترل بیشتر تخلفات و ساماندهی سفرهای روزانه مردم و همچنین ارایه پیشنهاداتی در راستای روان‌سازی و برطرف كردن مشكلات ترافیك شهر تهران و ارائه راهكارهای عملی در جهت رفع مشكل ترافیك در كلان‌شهر تهران از جمله مواردی بود كه در نشست عالی بررسی وضعیت ترافیك تهران مطرح شد.

همچنین محمود احمدی نژاد 17 مهر ماه امسال در حاشیه مراسم افتتاح خط یك متروی مشهد مقدس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز باید محور تلاش های ما ساختن همه ایران باشد البته در این بین باید تلاش كنیم تا خودمان تجهیزات مورد نیاز را تولید كنیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت مشهد مقدس نزد ایرانیان، گفت: باید تلاش شود زیباترین خدمات محیطی در این شهر ارائه شود تا با افتخار اعلام كنیم كه ایرانیان شهر امام رضا (ع) را بر فراز عشق و محبت ساخته اند.

دكتر احمدی نژاد با بیان اینكه در جمهوری اسلامی ایران دو بعد خدمتگزاری وجود دارد، گفت : یك بعد این خدمتگزاری عمومی است كه در هر جای كشور انجام می شود اما بعد دوم پیام آور است كه مسئولیت مضاعف دارد و فكر می كنم در مشهد مقدس اهمیت این بعد سه برابر است چرا كه پرچمی در این شهر برافراشته شده كه به دست فرزند امام رضا(ع) در كل جهان به اهتزار در خواهد آمد.

رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به افتتاح خط یك قطار شهری مشهد گفت: خوشبختانه امروز همزمان با میلاد امام رضا (ع) این بخش از قطار شهری مورد بهره برداری قرار گرفت كه امیدوارم با پیگیری مسئولان استان تعداد قطارهای این خط افزایش و دیگر خطوط نیز هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

احمدی نژاد گفت: دولت امروز به دنبال آن است تا در سرتاسر ایران اسلامی عمران و آبادانی ایجاد كند چرا كه ساخته شدن ایران را برای خود یك افتخار می داند.

خط یك قطار شهری مشهد مقدس با حضور رئیس جمهوری و به دست پدر شهید كاوه رسماً افتتاح و به بهره برداری رسید.

احمدی نژاد در حاشیه این مراسم ضمن بازدید از بخش های مختلف پروژه قطار شهری مشهد با مردم حاضر در ایستگاه ها به طور صمیمی به گفتگو پرداخت و میلاد با بركت امام رضا(ع) را به آنها تبریك گفت.

همچنین رییس جمهوری در مصاحبه زنده تلویزیونی 26 بهمن سال 89 در پاسخ به گزارشگر رادیو تهران اظهار داشت: كمك های دولت نهم و دهم به مترو تهران حدود پنج برابر كل كمك های دولت های قبل است و این روند ادامه پیدا خواهد كرد؛ یعنی ما هم كمك نقدی می‌كنیم، هم 50 درصد وامهای خارجی كه متروی تهران برای ساخت تأسیسات می‌گیرد دولت آن را تقبل می‌كند و می‌پردازد.

ما فكر می‌كنیم این رقم بسیار بالایی است؛ یعنی اگر سهم جمعیتی كشور را حساب كنیم، سهم بسیار بالایی است. امیدوارم كسانی كه عرصة مترو را مدیریت می‌كنند، یك مقدار در هزینه‌ها مدیریت كنند. بالاخره با این پولها به نظرم بیشتر می‌شود كار كرد، اما ما كمك خواهیم كرد كه شبكه تكمیل شود.

رییس جمهوری در نشست خبری با حضور ده ها خبرنگار داخلی و خارجی در 8 آذر ماه سال گذشته نیز بر اهتمام دولت در تكمیل زیر ساخت های شهری تاكید كرد و گفت: دولت نهم و دهم بیش از 4 برابر مجموع دولت های قبل به مترو كمك كرد و این روند ادامه دارد اما باید از منابع استفاده بهینه شود . منابع شهرداری‌ها و حمل و نقل عمومی را عموما دولت تامین می‌كند و در این چارچوب بیش از سه‌هزار دستگاه اتوبوس به تهران واگذار شد كه 5/82 درصد مبلغ آن را دولت پرداخت كرده است.

خبرنگار دیگری با اشاره به اینكه بعضی‌ها از مشكل آلودگی هوای تهران به عنوان بحران نام می‌برند، از میزان اهمیت حمل و نقل عمومی در سیاست‌های دولت دهم پرسید كه دكتر احمدی نژاد پاسخ داد: قطعا توجه دولت به حمل‌ونقل عمومی بیش از دولت‌های دیگر است و از طرح‌های وسیعی كه برای حمل و نقل عمومی در كل كشور تهیه شده به طور طبیعی بخش بزرگی به تهران اختصاص دارد.

وی خاطرنشان كرد: دولت از توسعه مترو حمایت می‌كند و قرار شده است در جلسه‌ای با حضور مدیران شهر تهران راه‌های تسریع عملیات اجرایی مترو و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بررسی شود. سرعت رشد حمل و نقل عمومی همیشه كمتر از سرعت رشد تقاضا برای سفر است بنابراین باید كاری كنیم كه تقاضای سفر با سواری شخصی كاهش یابد. اگر مردم حمایت كنند هم خیابان‌ها خلوت‌تر می‌شود و سرعت رسیدن به مقصد بالاتر می‌رود و هم درآمد حمل‌ونقل عمومی بالاتر می‌رود.

** نرخ رشد اقتصادی

رئیس ‌جمهوری در جلسه 20 تیرماه 1390هیات دولت گفت: رشد اقتصادی كشور از 10 درصد فراتر رفته است.

احمدی‌نژاد افزود: وقتی آمار افزایش تولیدات در همه بخش‌ها بیش از 10 درصد است، بر چه مبنایی رشد اقتصادی كشور را 4 درصد اعلام می‌كنند، این موضوع نشان می‌دهد كه عده‌ای می‌ترسند، اعلام كنند رشد اقتصادی ایران بالای 10 درصد بوده در حالی كه این اتفاق در واقعیت رخ داده است و می‌تواند چند سال متوالی ادامه یابد.

رئیس‌جمهوری هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1391 نیز در مجلس گفت: در سال 89 رشد اقتصادی كشور بدون نفت به بیش از 7.3 درصد رسید.

**وزرات ورزش و جوانان/نامه احمدی‌نژاد برای معرفی وزیر ورزش و جوانان

رئیس‌ جمهوری در نامه‌ای مفصل به رئیس مجلس شورای اسلامی مصوبه مجلس درباره تشكیل وزارت ورزش و جوانان را دارای ابهام دانست و در پایان، حمید سجادی را به عنوان وزیر ورزش و جوانان برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی كرد.

در متن‌نامه محمود احمدی‌نژاد به رئیس مجلس آمده است:

در طرح مصوب مجلس شورای اسلامی برای راه اندازی وزارت ورزش و جوانان، موارد ابهام متعددی هست كه به برخی از آنان اشاره می‌شود.

1ـ در قانون برنامه پنجم توسعه كه تاریخ لازم‌الاجرا شدن آن پس از مصوبه مورد بحث است،‌ تعداد وزارتخانه‌های موجود 21 وزارتخانه تعیین شده است، در حالی كه با احتساب وزارتخانه موجود، تعداد وزارتخانه‌های موجود 22 وزارتخانه خواهد بود.

با توجه به اینكه در قانون موخر این تعداد، یعنی 21 وزارتخانه تعیین شده است، تشكیل وزارتخانه جدید و اجرای مصوبه مورد بحث با ابهام روبه رو می‌شود.

2ـ در متن این مصوبه آمده است از تاریخ تصویب، سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبدیل می‌شود.

تاریخ تصویب مصوبه 12/10/1389 است، در حالی كه تاریخ اعلام نظر شورای نگهبان 29/10/1389 و تاریخ فرستادن آن از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت 30/10/1389 است.

بنابراین، با فرض ابلاغ مصوبه در همان روز رسیدن به دولت، اگر منظور تشكیل وزارت جدید به‌ عنوان حكم وضعی یا به صورت شرط نتیجه باشد، معنی آن این است كه قانونگذار در تاریخ 30/10/1389 اعلام نموده است، دو واحد سازمانی بزرگ و مستقل، هجده روز پیش منحل شده‌ و وزارتخانه جدید شكل گرفته است.

بدیهی است، تصمیمات و اقدامات آنها كه مربوط به امر عمومی است، در این مدت نیز نمی‌تواند بلاتكلیف باشد؛ افزون بر این كه اجرای مصوبه پیش از گذراندن مراحل و ابلاغ در چنین موردی، فاقد وجاهت است و پس از ابلاغ نیز اجرای آن در تاریخ مقدم، بی معنا و محال است و اگر منظور تكلیف به ادغام دو واحد سازمانی و تشكیل وزارت ورزش و جوانان باشد، ظاهر این است كه این تكلیف هجده روز پیش از اینكه به دولت اعلام شود، به وجود آمده است كه مشابه ایرادات فوق در این باره نیز وجود خواهد داشت.

3ـ محل تأمین بار مالی اجرای مصوبه، صرفه‌جویی در هزینه‌های وزارت ورزش و جوانان قید شده است. در حالی نخست؛ ردیفی با نام صرفه‌جویی در قانون بودجه سال 1389 نیامده و ردیف‌های موجود در قانون بودجه مذكور نیز هر كدام محل مصرف قانونی خود را دارند كه پیرو قوانین لازم‌الرعایه دیگرند و مصوبه جدید اختیار هزینه نكردن در موارد تكلیفی مذكور را نداده است و ناسخ قوانین گذشته و یا حاكم بر آن قوانین نیز نمی‌توانسته تقلی شود؛ بنابراین، نخست باید تكلیف قانونی مربوط به هر ردیف اجرا می‌شد و در صورتی كه مبلغی باقی می‌ماند، قابل هزینه كردن برای وزارتخانه جدید بود؛ بنابراین، اجرای مصوبه از تاریخ تصویب آن محال بوده است.

دوم آن كه چگونه ممكن است، هزینه راه اندازی یك وزارتخانه از محل صرفه جویی در هزینه‌های همان وزارتخانه تأمین شود كه خود در شرف تأسیس و بدون ردیف اعتباری در قانون بودجه 1389 است.

4 ـ معلوم نیست، مسئولیت ادغام متوجه كدام مرجع یا مقام است؛ دولت ،مجلس، روسای سازمان‌های مربوطه و یا مرجع دیگری مسئول است؟!

5 ـ در بخش دوم مصوبه آمده است، اقدامات قانونی برای انجام اصلاحات لازم در مقررات مربوط به آن انجام می شود. توضیح اینكه از یك طرف ایجاد وزارت ورزش و جوانان مقرر شد و از سوی دیگر، اصلاح مقررات مربوط به آن موكول اقدامات قانونی آتی شده است؛ افزون بر آن، مصوبه به گونه ای است كه روشن نیست، مخاطب انجام اقدام قانونی چه مرجعی است؛ دولت، مجلس شورای اسلامی یا مرجع دیگری؟

اگر منظور انجام اقدامات قانونی توسط دولت است بنا بر نظر شورای نگهبان تكلیف دولت به تقدیم لایحه مغایر اصل 74 قانون اساسی است؛ بنابراین، اگر اقدام قانونی منحصر به تكلیف ارایه لایحه باشد، با همان ایراد اصل 84 قانون اساسی روبه رو خواهد بود.

در بخشی دیگر از این نامه آمده است: در نظام جمهوری اسلامی ملت سرافراز از خادمان خود در هر سنگر انتظار تصمیمات و كارهاییی را دارند كه نه تنها برای كشور و مردم مشكل ایجاد نكند، بلكه نتیجه آن ارایه خدمات روشن كه كشور را به قله‌های سرافرازی رهنمون ساخته و طعم شیرین خدمت صادقانه را همراه با آسایش و آرامش و تسهیل در امور به ملت بچشاند.

شكرانه سلامت و موفقیت جوانان این سرزمین دلاور خیز در عرصه‌های داخلی و جهانی، اقتضای تصمیماتی را دارد كه بدون ایجاد اشكال و وقفه موجب نشاط عمومی شود.

آشكارا اعلام می‌كنم كه ابهامات و اشكالات مصوبه یاد شده، علاوه بر اختلال در امر ورزش و بروز كشمكش در این عرصه به حاصل زحمات و فداكاری‌های جامعه پاك و شریف و عزت آفرین ورزش و جوانان قهرمان اعم از زن و مرد صدمه می‌زند؛ درخواست این جانب، نخست رفع اشكالات و ابهامات بود كه متأسفانه، در این زمینه كاری نشد و از روزی كه جنابعالی (رئیس مجلس) از تریبون رسمی دستور رسیدگی قضایی را صادر كردید، اقدامات قضایی و غیر آن آغاز شد و به ایجاد مشكلاتی در ارایه خدمات دو سازمان مهم تربیت بدنی و امور جوانان منجر شد كه موجبات اخلال در امور را فراهم آورده.

از باب ضرورت و عنایت به موارد یاد شده، شایسته بود ابهامات و اشكالات رفع می‌شد تا زمینه اجرای مصوبه فراهم می آمد. مطمئن هستم چنانچه این اشكالات و ابهامات از طرف مدیریت مجلس به آگاهی نمایندگان می‌رسید، به گونه‌ دیگری اقدام و نسبت به اصلاح مصوبه رفتار می‌شد. اكنون با دیدن محدودیت‌ها و احتمال صدمات بیشتر به بخش ورزش و امور جوانان ظاهراً راهی جز معرفی وزیر نیست. از این روی، به‌رغم وجود مشكلات و ابهامات از جمله موارد پیش گفته به استناد اصل 133 قانون اساسی جناب آقای سید حمید سجادی را كه از چهره‌های آشنای ورزش كشور است، به عنوان وزیر برای گذراندن مراحل قانونی معرفی می‌كنم؛ یك نسخه زندگی نامه و سرفصل برنامه‌ها ضمیه است.

**سخنان احمدی نژاد در دفاع از وزیر معرفی شده برای وزارت ورزش و جوانان

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به انتقادات مطرح شده از وی در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر كسی از احمدی نژاد دلخوری دارد، این موضوع را از رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تفكیك كند.

محمود احمدی نژاد در دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس گفت: برای نخستین بار در كشور دو مجموعه ورزش و جوانان با هم ادغام شده و مگر چقدر نیرو وجود دارد كه در این دو زمینه فعالیت داشته باشند.

وی خواستار تنظیم توقعات نمایندگان با تجربیات كشور در این زمینه شد و گفت: هم اكنون نهال نوپایی در حال غرس شدن است و آقای سجادی هم از نیروهای خوش نام كشور با 14 مدال جهانی، تعهد و تجربه و علم كافی است.

رئیس جمهوری سجادی را اهل تعامل و سعه صدر خواند و گفت: یكی از مخالفان این سئوال را مطرح كرد كه شما چگونه می توانید تمام آرزوهای دو قشر ورزشكاران و جوانان را با تجربه خود پاسخ دهید حال من در پاسخ این دوست می گویم مگر می توان به تمام آرزوهای یك ملت در دو سال یا چهار سال پاسخ گفت.

احمدی نژاد افزود: هر چقدر یك مجلس یا یك وزارتخانه بتواند كار بیشتری ارائه كند عملكرد آن مورد ارزیابی قرار می گیرد و نمی توان از یك وزارتخانه انتظار داشت كه همه آرزوهای یك ملت را برآورده كند.

وی خواستار ارزیابی میزان فعالیت یك شخص بر اساس ظرفیت ها و امكانات شد و در خصوص انتقادات به خود گفت: اگر كسی از احمدی نژاد دلخوری دارد این موضوع را با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تفكیك كند.

رئیس جمهوری در ادامه خواستار پشتیبانی جدی نمایندگان از وزیر پیشنهادی شد و گفت: اجازه دهید آقای سجادی وزارت جدید را راه اندازی و برای نخستین بار این وزارتخانه را با اقتدار و پشتوانه دولت و مجلس ایجاد كند.

** بركناری متكی وزیر امور خارجه - 12 آبان 1390

منوچهر متكی وزیر امور خارجه ایران در تاریخ 29 آذر ماه 89 در جریان سفر به سنگال بركنار شد. بركناری وی با انتقاد هایی همراه شد و طراحان سووال از رییس جمهوری نیز یكی از بندهای سوال خود را به این موضوع اختصاص دادند.

متن زیر پاسخ رییس جمهوری به انتقادات مطرح شده در این ارتباط است:

رییس‌جمهوری در دیدار با برخی از اعضای ستاد انتخاباتی‌ خود در سال‌های 84 و 88 در خصوص عزل منوچهر متكی اظهار داشت: متكی در هر دو دوره ریاست جمهوری كاندیدای من نبود به خصوص در دور دوم چرا كه در زمان وزارت وی چهار دیپلمات به سایر كشورها پناهنده شدند.

وی افزود: در جلسه‌ای تصمیم بر آن گرفته شد كه متكی از دولت كنار گذاشته شود اما پس از آن جلسه وی در جلسات دولت حضور نیافت تا آنكه یك شب ساعت 12 ایشان را پیدا كردیم و به وی پیشنهاد ریاست سازمان انرژی اتمی را دادیم كه ایشان گفت من می‌خواهم برای گسترش روابط به سنگال بروم و پس از بازگشت در خصوص این مورد صحبت خواهیم كرد و پس از آن به وی گفتم كه از نظر من شما دیگر وزیر نیستید.

احمدی نژاد گفت: پس از سفر متكی به سنگال آقایان در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حكم ایشان را زود منتشر كردند كه من گفتم كه این حكم را بردارید و آنها گفتند كه این خبر اعلام شده است.

وی اظهار داشت: مدیر كل تشریفات متكی اعلام كرد كه پس از دیدار رسمی حكم بركناری وی به دستش رسیده است اما متكی درخواست تمدید ملاقات با رئیس جمهوری سنگال را داشت كه رئیس‌ جمهوری سنگال بعد از آن دیگر ایشان را نپذیرفت.

**پاسخ رییس جمهوری در ارتباط با مسائل فرهنگی

رییس جمهوری در جلسه هیات دولت23 تیر ماه سال گذشته با تاكید بر اهتمام دولت برای ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه اظهار داشت: دولت دهم در پیگیری رویكرد فرهنگی خود مصمم است و با توجه به تدریجی بودن تاثیرات برنامه ریزی های فرهنگی، تلاش برای ارتقاء فرهنگ عمومی را با قوت و جدیت دنبال خواهد كرد.

احمدی نژاد در جلسه هیات وزیران پس از گزارش وزیر كشور درباره فعالیت های انجام شده در رابطه با ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، در سخنانی تداوم اقدام‌های گسترده فرهنگی دولت را در حمایت از مجموعه های فرهنگی و دینی كشور به ویژه احیاء گفتمان انقلاب و اسلام ناب محمدی (ص) مورد تاكید قرار داد و گفت: باید در كنار اینگونه اقدام‌ها موضوعاتی مانند تولید مسكن ارزان، تسهیل و حمایت از ازدواج آسان و تلاش برای اشتغال جوانان كه نقش غیر مستقیم ولی موثر در ترویج فرهنگ و ارزشها دارد با جدیت پیگیری شود.

در این جلسه وزیر كشور در گزارشی با اشاره به تشكیل 6 كارگروه تخصصی در ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی اعلام كرد: ستاد ،وظایف 26 دستگاه اجرایی، سازمان‌ها و نهادهایی را كه در قانون حجاب و عفاف شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود را دنبال كرده است و تاكنون 38 برنامه ملی، حاصل توافق با دستگاه‌های ذی‌ربط به تصویب ستاد صیانت رسیده كه به تدریج در حال اجرایی شدن است.

رییس جمهوری در حاشیه هیات دولت در 20 مردادماه سال گذشته در پاسخ به سوالی در مورد سخنان رییس دفتر رییس جمهوری درباره مكتب ایرانی و انتقاداتی كه به این سخنان صورت گرفته است، اظهار داشت: اینكه اظهار نظر كسی بلافاصله به خط‌ كشی‌های سیاسی و به محل دعوا و تنش تبدیل شود، مناسب نیست. در نظام جمهوری اسلامی باید همه بتوانند نظرات خود را آزادانه بیان كنند و اگر انتقادی هست آن را مطرح و به گفت‌وگو بگذارند.

دكتر احمدی‌نژاد خاطر نشان كرد: حساسیتی كه روی آقای مشایی وجود دارد عادی نیست و غیر عادی است، زیرا هرچقدر هم توضیح می‌دهد آن را قبول نمی‌كنند و صرفاً برداشت اولیه خود را به عنوان مخالفت مطرح می‌سازند و این روش خوبی، برای مدیریت فضای اندیشه در كشور نیست.

رییس‌جمهوری با بیان اینكه ایران آزادترین نظام سیاسی را در دنیا دارد، خاطر نشان كرد: آقای مشایی رییس دفتر رییس ‌جمهوری هستند و به ایشان اعتماد كامل دارم و او را فردی مؤمن به اصول نظام جمهوری اسلامی ایران ارزش‌های و آرمان انقلاب و ملت بزرگ ایران و در خط ولایت می‌شناسم.

دكتر احمدی‌نژاد افزود: در مقابل اظهارات ایشان بقیه هم می‌توانند عالمانه انتقادات و نظرات خود را مطرح كنند. مباحث وی روشن است و حقیقت این است كه ایران كانون اسلام ناب محمدی است و بالاترین نقش را در تاریخ و تمدن اسلام داشته است، بیان چنین مطالبی به هیچ عنوان به معنای ملی‌گرایی نیست بلكه تشكر از خداوند متعال بخاطر این نعمت بزرگ و تذكر و یادآوری است.

رییس‌جمهوری گفت: تعریف از نقش تاریخی ملت ایران در حقیقت مسئولیت سنگین ملت ایران را در دوره كنونی نشان می‌دهد، اگر ملتی از ظرفیت‌های بالاتری برخوردار است به این معنا است كه مسئولیت سنگینی نیز بر دوش دارد.

رییس‌جمهوری خاطر نشان كرد: ایران در تمدن و پذیرش اسلام نقش تاریخی داشته است. بالاترین تعابیر را در مورد نقش ایرانیان در تاریخ قبل از اسلام، شهید مطهری و بزرگانی مانند ایشان داشته‌اند، منتها عده‌ای نسبت به تاریخ قبل از اسلام حساسیت دارند البته بحث برخی حكومت‌های قبل از اسلام با ملت ایران جدا است. ملت ایران همواره در طول تاریخ مانند رودخانه‌ای جاری و زلال در حركت بوده است و دارای برجستگی‌های متعالی بوده است.

دكتر احمدی‌نژاد افزود: سخن مشایی این است كه ملت ایران ملتی با فرهنگ است، منتها عده‌ای آن را قبول ندارند و اصرار دارند كه ملت ایران در دوره قبل از اسلام ملتی بی‌فرهنگ بوده است اینگونه سخنان بدون تردید به نفع ایران نیست. امروز همه ملت‌ها ملت ایران را ملتی بافرهنگ می‌شناسند البته برخی حكومت‌ها فاسد و ظالم نیز در ایران حاكم بودند اما به هیچ عنوان آنها نماد یك ملت نیستند.

وی با تأكید بر گسترش فضای سالم نقد و اظهارنظر آزادانه در جامعه گفت: باید بین نظریات فكری و اندیشه‌ای با سخنان سخیف و باندبازی تفكیك قایل شد.

احمدی نژاد گفت: خواهش می‌كنم اجازه بدهند كه نظریات فكری و اندیشه‌ای در فضایی آزاد و دوستانه مطرح شود و اگر عده‌ای انتقادی دارند ابتدا اصل مطالب مورد نقد را مطالعه كرده و بعداً انتقاد و مخالفت خود را بیان كنند.

وی خاطر نشان كرد: دولت فضای آزاد گفتگو و انتقاد را كاملاً گشوده است، حتی به مطالبی كه نسبت به دولت از حوزه نقد نیز خارج می‌شود اعتراض و مخالفتی نمی‌كند.

رییس‌ جمهوری گفت: مواضع و سخنان دولت كاملاً روشن است. دولت ملت ایران را مؤمن، برجسته و اثرگذار در فرهنگ و تمدن جهانی و ملتی یگانه‌پرست می‌شناسد. ملت ایران هیچ‌گاه بت‌پرست نبودند و چون از جایگاه بالایی برخوردار بودند اسلام را با آغوش باز پذیرفتند و بالاترین خدمات را نسبت به اسلام ارائه دادند.

دكتر احمدی‌نژاد با تأكید بر اینكه اسلام و ایران با هم عجین بوده و تفكیك ناپذیر هستند، تصریح كرد: البته مستكبران تلاش دارند اسلام را در چهره گروه‌های تروریستی معرفی كنند و اصرار ما این است كه تصویر حقیقی از اسلام در ایران متجلی است كه باید آن را به بشریت نمایان كرد. اینكه از ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام یاد می‌شود بدین معناست كه ایران پایگاه اصلی اسلام است اینگونه سخنان به هیچ‌عنوان به معنای ملی‌گرایی نیست كسانی كه عنوان ملی‌گرایی را بر خود گذاشتند به نام ایران در پشت جبهه با دشمنان ملت ایران همكاری و همدستی می‌كردند.

رییس ‌جمهوری گفت: ملی‌گراهای واقعی در ایران مؤمنان خداپرست و مجاهدانی هستند كه سرزمین ایران را در خدمت اسلام می‌شناسند.

احمدی‌نژاد با تأكید بر اینكه مباحث نظری نباید به مسأله اصلی كشور و جبهه‌بندی‌های گروهی و سیاسی تبدیل شود و این دور از اخلاق اسلامی است چنین به نظر می‌رسد كه عده‌ای آماده و منتظر فرصت و بهانه‌ای هستند كه دولت را مورد حمله‌ و هجمه قرار دهند.

رییس‌ دولت جمهوری اسلامی ایران با تأكید بر اینكه ایران یك مكتب و فرهنگ متعالی و فراتر از جغرافیا و نژاد است، اظهار داشت: امروز بشریت ایران را پرچمدار ایجاد تمدن بشری می‌شناسند و با پیشرفت ایران همه ملت‌ها خوشحال می‌شوند امروز ایران دارای نقش تاریخی و مكتبی است.

دكتر احمدی‌نژاد افزود: هر كدام از اعضای دولت نقش تاریخی ملت ایران را به زبانی بیان می‌كند و این در حقیقت تقدیر از اسلام، ایران و مجاهدت ملت ایران است و نباید بی‌جهت به مناقشات سیاسی تبدیل شود و ذهن عده‌ای را آلوده سازد.

رییس‌جمهوری با تأكید بر اینكه دولت نهم و دهم دینی‌ترین دولت بعد از انقلاب است، اظهار داشت: این دولت بالاترین فداكاری را برای اسلام نابی كه در سرزمین ایران منتشر می‌شود، بكار می‌گیرد. بالاترین ادبیات دینی در همه مجامع داخلی و خارجی از سوی این دولت استفاده شده است و همواره روی آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و اخلاقی ملت ایران نه نژاد ایرانی پافشاری كرده است.

دكتر احمدی‌نژاد گفت: ایران كانون اندیشه و آرمان الهی است و در دوام اندیشه الهی نقش اول را داشته است و این مسئولیت‌های سنگینی را به دنبال دارد و نمی‌توان از عدالت، یگانه‌پرستی و عشق و محبت دوری كرد خداوند این ظرفیت عظیم را به ملت ایران داده تا مأموریت‌های تاریخی خود را انجام دهد.

رییس ‌جمهوری خاطر نشان كرد: همه باید كمك كنند فضای لطیف آزادی اندیشه در ایران هر چه بیشتر گسترش و تعمیق یابد. اگر انتقادی هم از سخنان آقای مشایی و یا دیگران وجود دارد، می‌توانند وی را دعوت كنند و در فضای گفتگو و حتی مناظره مباحث خود را مورد نقد قرار دهند. دكتر احمدی‌نژاد تصریح كرد: متأسفانه عده‌ای به دنبال آن هستند كه هر چیزی را به موضوع دعوا و تنش تبدیل كنند و در چنین فضایی دشمنان و تحریم غیرقانونی آنان به مسایل دست دوم و دست چندم تبدیل می‌شود در حالی كه توطئه دشمنان تمام نشده است و امروز مسؤولیت اول ما ساختن ایران و ایستادن در برابر زورگویی است.

رییس ‌جمهوری گفت: عده‌ای به دنبال آن هستند كه به هر بهانه‌ای در صفوف ملت ایران شكاف و جدایی ایجاد كنند و این در حالی است كه صفوف ملت ایران به هم پیوسته بوده و ناگسستنی است. اینان كسانی كه در برابر ملت ایران ایستاده و باید طرد شوند را كنار گذاشته و با در دست گرفتن یك كلمه به دولت در حد كافر بودن، تهمت می‌زنند.

دكتر احمدی‌نژاد خاطر نشان كرد: مباحث نظری باید در فضای گفت‌وگو و به منظور كشف حقیقت و نه محكوم كردن یكدیگر مورد نقد قرار گیرد.

**مصاحبه احمدی نژاد با روزنامه ایران در 26 شهریورماه سال 1389

رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به بحث استقلال قوا از یكدیگر خاطرنشان كرد: بعضی‌ها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائیه می‌خواهند. اتفاقاً قوه مجریه، قوه اول كشور است، بعضی‌ها یك جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زمانی كه نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌كنند، آن‌زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره كشور نبوده بلكه نخست‌وزیر مسئول اداره كشور بوده كه از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اكنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره كشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید كمكش كنند.

ضمن این‌كه در قوه مجریه، جایگاهی است به‌نام ریاست جمهوری. رئیس جمهوری علاوه بر این‌كه رئیس جمهور هست، رئیس دولت هم هست. رئیس جمهور بعد از رهبری بالاترین مقام كشور است، رئیس جمهور مجری قانون اساسی هم هست، این دیگر به استقلال قوا ربطی ندارد. مردم رأی مستقیم می‌دهند، رئیس‌جمهور كه انتخاب می‌شود، رئیس دولت است، رئیس قوه مجریه است، این یك قوه مستقل است. علاوه بر این‌ها رئیس‌ جمهور مجری قانون اساسی هم است، مسئول امور اداری، برنامه، بودجه و استخدامی كشور شخص رئیس جمهور است. یعنی سایر قوا هم اگر بخواهند كار برنامه، بودجه، استخدامی و اداری داشته باشند مسئولش رئیس‌جمهور است. معنای این موضوع، دخالت در قوا و نقض استقلال قوا نیست.

گزارمیز- سیام **1912**1542





:: برچسب‌ها: خیابان , جشنواره ,
:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: